søndag 29. januar 2012

Ingen Mosse-galla, men mamma-galla

Noen ganger faller to hyggelige begivenheter på samme dag, og det skal harde prioriteringer til. Denne gangen falt Mosse-gallaen sammen med min mors fødselsdag, og selv om jeg gjerne hadde deltatt på denne fine dagen i Moss, ble kvelden sammen med familien hos min mor fabelaktig. 

Det ble servert bobler da vi ankom Bakkelifjellet i Sarpsborg, og pakkene ble pakket opp. Fotpleie hos Fem Små Stuer, skinnveske og klokke og en fin middagstallerken i glass fra Hadeland var blant gavene som ble vel mottatt :-)

Mamma hadde fått oppskriften på en gammel paraderett fra undertegnede, og hun hadde tilberedt denne "Spanske Gryten" til perfeksjon! Det ble ytret ønske om at jeg skulle publisere oppskriften her på bloggen, og som vanlig opererer jeg aldri med mål, men her kommer den:

Spansk Gryte:
Skjær indrefilet av svin og chorizopølse i skiver og brun i smør.
Del rød og grønn paprika i skiver og rens sjarlottløk og del i to.
Smelt en ganske stor smørklatt i panna og la smøret bli lett brunt - hell i god olivenolje.
La karri og kajennepepper svette litt i fettet før du har i paprika og sjarlottløk og noen kalamatioliven.

Bland kjøtt og pølser i grønnsakene og hell på kremfløte til passende mengde og kok opp. Dette kan med fordel forberedes noen timer i forveien slik at alle smaker trekker ut i sausen. Kok opp og la retten syde noen minutter før servering.

I går serverte vi pressede poteter til samt et godt brytebrød.

Gratulerer med de 76 kjære mor.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar